Ce este marketingul viral?
Conform Asociatiei Americane de Marketing, marketingul viral reprezinta un fenomen care inlesneste si incurajeaza oamenii sa transmita mai departe un mesaj de marketing.A fost denumit viral datorita numarului mare de persoane expuse unui mesaj care imita perfect procesul transmiterii unui virus de la o persoana la cealalta.
Marketingul viral se bazeaza pe o rata cat mai ridicata a celor care trimit mesajul mai departe, fie ca este vorba de marketingul traditional, de internet marketing sau chiar mai recent de viral mobile marketing.
In cazul marketingului pe internet, raspadirea mesajului se poate face cu ajutorul unui e-mail, blog, website, link, e-book, etc. Daca un procent cat mai mare de potentiali sau actuali clienti trimit(forwardeaza) mai departe mesajul de marketing cat mai multor recipienti(prieteni, rude colegi), atunci cresterea numarului de receptori ai mesajului este una exponentiala.Rezultatul este marirea numarului celor care primesc mesajul, la niste costuri reduse, unii specialisti sustinand chiar ca aceste costuri ar fi nesemnificative in raport cu rezultatele aduse.
Conform Wikipedia marketingul viral se refera la o tehnica de marketing care foloseste pre-existenta unor retele sociale pentru a produce cresteri exponentiale ale brand awarenessului prin auto replicarea procesului de virusare, in analogie cu raspandirea virusilor pentru calculatoare.
Marketingul viral este popular datorita usurintei cu care se poate executa o campanie, a unei bune targetari si a unei rate de raspuns ridicata si foarte rapida. Punctul forte al marketingului viral il constituie capabilitatea de a obtine un numar foarte mare de oameni interesati intr-un timp foarte scurt.
“Unele dintre primele campanii de marketing viral au fost desfasurate in 1996, de Tim Nolan de la Spent2000.com.Folosind o serie de citate, fraze, versuri ale unor melodii si imagini,dl. Nolan a resusit sa dezvolte o metoda de a crea acel asa-numit buzz in jurul unui URL (Uniform Resource Locator). Exprimari de genul “Orasul nu este sigur” au starnit curiozitatea oamenilor suficient cat acestia sa isi aminteasca URL-ul respectiv si sa il viziteze din nou o data ce intrau online.
“ Primul care a scris despre subiectul marketingului viral, in 1994, a fost criticul media Douglas Rushkoff, in cartea sa “Media Virus”.O parte dintre specialistii de marketing argumenteaza faptul ca termenul de marketing viral a a fost inventat de catre Tim Draper si promovat de catre Steven Jurvetson, nascut in Arizona in 1967, managerul general al Draper Fisher Jurtvetson(DFJ).Steven Jurvetson a folosit expresia marketing viral pentru a descrie strategia de marketing a serviciului gratuit de poştă electronică Hotmail.
De ce a avut Hotmail un succes urias?
Pentru ca a mizat pe marketingul viral. Si succesul nu a intarziat sa apara. In partea de jos a fiecarui e-mail trimis aparea urmatorul mesaj:”Va puteti deschide un cont gratuit de email la adresa www.hotmail.com”.Fiecare persoana care deschidea emailul vedea acest mesaj. Cu ajutorul marketingului viral, Hotmail a reusit sa ajunga la impresionanta cifra de 12 milioane de subscriberi in 18 luni.
Ca si exemple notabile de campanii de marketing viral, putem aminti:
Hotmail
Burger King's - ”The Subservient Chicken and Coq Roq”
CarltonDraught - ”Big Ad campaig”
Ford Motor -”Company's Evil Twin campaign”
Gmail
Heinz -” Ketchup Against Tomato Cruelty campaign”
I Love Bees - viral marketing for Halo 2
Jamie Kane - BBC sponsored online game
McDonald's - "McRib Farewell Tour"
Microsoft's Origami Project campaign
In concluzie, marketingul viral poate fi un excelent instrument de marketing, atat pentru generarea unor vanzari record cat si pentru intarirea sau construirea imaginii unui brand, atat timp cat campania este una de succes.Marketingul viral are avantajul ca poate fi combinat cu metodele traditionale de marketing, este ieftin si poate aduce audiente record.
Daca insa, campania nu respecta anumite reguli, daca informatiile aduse nu sunt de calitate, continutul mesajului nu este unul atractiv pentru client, marketingul viral actioneaza in sens opus, nu numai prin transformarea campaniei intr-un esec, dar dauneaza imaginii companiei, si acest lucru cu greu poate fi cu greu sters din mintea consumatorului.
Sursa: Markmedia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu