Cate ceva despre marketingul online
Marketingul traditional, caruia nu ii minimalizez deloc importanta, trebuie sa dezvolte o noua componenta, numita marketing online. Componenta care incepe sa isi castige incet dar sigur autonomia pentru ca mecanismele sale sunt unele specifice, unde creativitatea suplineste inca o mare parte din teorie.
In acest context trebuie sa fim prezenti pe piata pentru diverse actiuni care vizeaza fie o lansare de produs, fie intarirea unui brand existent, fie a unui serviciu, fie publicitate. ORICARE din actiunile pe Internet genereaza comportamente de marketing pentru ca pana la urma asta e scopul ... cati mai multi oameni sa ajunga la informatia ta si sa ia o decizie in ceea ce o priveste. Sa nu uitam ratiunile utilizatorilor de Internet, sau "Regula celor 3C" - Cauta, Compara, Cumpara. Ei CAUTA informatie pe Internet (si aici marketingul trebuie directionat astfel incat sa te gaseasca), COMPARA rezultatele (marketingul online trebuie sa stie sa le prezinte cat mai bine) si CUMPARA (marketingul online trebuie sa stie sa vanda).
Insa cine se ocupa efectiv de marketingul online si care sunt parghiile care trebuie actionate in activitatea aceasta?
Primul marketer esti chiar tu
Tu esti primul marketer offline al online-ului pentru ca faci mai multe actiuni care indirect o sa duca la online. Spui prietenilor ca iti faci website, il treci pe cartea de vizita, anunti partenerii de prezenta ta, il pui pe firma de la strada, pe masina, iti anunti clientii prin diverse metode ca exista undeva ceva sub o adresa www. Dupa ce termini tot ce se poate face offline, iti dai seama ca mai departe trebuie sa mergi doar online. Este momentul declansarii adevarate a fenomenului, moment in care trebuie sa te organizezi in alegerea canalelor. Exista o mare tentatie datorita rapiditatii Internetului sa cazi in capcana de a face totul cat mai repede si dupa un timp sa iti dai seama ca e un fenomen care nu are sfarsit ...
Stabilirea mixului de marketing online va duce la alegerea unor canale principale, unor canale secundare si a unor canale "one time". Pentru fiecare dintre ele exista optiunea de a le executa in regie proprie sau de a le externaliza, atunci cand cunostintele, mijloacele si timpul devin bariere insurmontabile.
Consultantul/Agentia de branding online
Alegerea unui consultant independent sau a unei agentii specializate in branding online este necesara daca nu aveti expertiza necesara. Analiza de functionalitate (marketing online = prezentarea cat mai buna), analiza de optimizare pentru motoarele de cautare (marketing online = stabilirea unui vad cat mai bun), executia grafica (marketing online = ambalajul), inscrierea in directoare si portaluri (marketing online = repere), unelte tehnologice (marketing online = distributie) sunt actiuni "one time".
Webmasterul/Consultant de cont
In cazul in care nu te ocupi direct de prezenta online in sine a produsului, trebuie sa ai un om angajat fie intern fie extern, care sa se ocupe de interactiunea altora cu tine (marketing online = serviciul clienti). Acesta trebuie sa raspunda cererilor prompt in maxim 48 de ore si sa opereze in mod eficient cererile. In functie de tipologia prezentei online este un canal principal sau secundar.
Agentia de publicitate/comunicare online
In momentul in care decizi ca ai nevoie de o expunere rapida si directata catre un anumit segment de utilizatori poti sa optezi sa cumperi publicitate media (bannere) sau contextuala (linkuri sponsorizate). In cazul in care timpul nu iti permite sa cauti parteneriate pe care sa le negociezi in parte atunci apelarea la o agentie este necesara. Aceasta va crea conceptul, va stabili target-ul in functie de nevoi si va derula campania, ocupandu-se de monitorizarea ei.
Freelancing
Folosesc acest termen pentru a desemna oameni pe care poti sa ii accesezi sa se ocupe de anumite parti din marketingul online atunci cand timpul nu iti permite. De obicei actiunile derulate de acestia sunt de o durata medie si pot fi platite sau pot lua forma de voluntariat. Ele sunt cu conotatie pozitiva sau negativa (si controversa e o buna forma de marketing) si atentia trebuie acordata monitorizarii acestor actiuni. As incadra aici actiuni pe forum-uri, actiuni pe blog-uri, promoteri diversi, alti webmasteri.
Website-ul in sine
Nu uitam ca tot ce facem in marketing online trebuie sa duca undeva, la accesarea unei "surse". Website-ul care se ocupa de prezentarea informatiilor, produselor, serviciilor, conceptului, propriei persoane etc ... trebuie sa stie cum sa sa comporte. Trebuie sa fie imbracat frumos, sa stie sa zambeasca, sa comunice si sa spuna "mai reveniti". El este singurul angajat al vostru care lucreaza la partea de marketing online 24 de ore din 24. El are in dotare multe instrumente de marketing care se construiesc in timp (sa nu uit si importanta creativitatii agentiilor de productie web) si pot insemna: newsletter, RSS, jocuri interactive, software divers, baze de date, analize, statistici.
Si in final tot tu ...
Toate actiunile tale online sunt instrumente de marketing asa ca atentie mare la ce faci si ce scrii si unde scrii, pentru ca ... ramane online. Atentie si la ce spun si scriu altii ca poate inseamna rau pentru voi. Detaliile trebuie analizate toate, incepand cu semnatura din email care este un instrument puternic de marketing online. Raspunsurile la grupurile de discutii la care participi precum si materialele care le scrii pentru uz intern sau distributie online trebuie sa fie de calitate si unice.
Concluzia este ca marketingul online se face in toate actiunile intreprinse pe Internet de tine, angajatii tai, admiratorii si dusmanii tai. Langa acestia mai pot veni langa, cu expertiza pe actiuni specifice, consultanti, agentii, designeri, advertiseri, voluntari. Locul acestora este dat de marimea efortului financiar pe care fiecare si-l poate permite. Cred totusi ca primul pas inainte de a actiona online, daca nu aveti expertiza, este sa cereti sfatul celor care au vazut multe povesti care incep cu "http://www...."
Sursa: Markmedia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu